ד"ר זמירה פורן ציון
ד"ר זמירה פורן ציון

סדנאות

מוצעות סדנאות בתחומי תקשורת בין אישית השמות דגש על פיתוח יצירתיות ספונטיות ומודעות
בסדנאות  המטרה היא להגיע להרחבת המודעות פיתוח רגישות ופיתוח עצמי  אישי ומקצועי.

דרכי העבודה כוללים: דימיון מודרך, שמיעת מוסיקה, תנועה, תרגיל תקשורת, שימוש ביצירות אמנות וטקסטים מכוננים, ציור, סרטים, פיסול וכתיבה.

נושאי הסדנאות המוצעים:
בתחום החינוך -  סדרת סדנאות למורים, מחנכים, אנשי צוות מוביל בבית ספר בתחומים הבאים:
פיתוח דיאלוג משמעותי עם תלמידים.
פיתוח דיאלוג משמעותי עם אנשי צוות
פיתוח דיאלוג משמעותי עם הורים
פיתוח צוותי בכיוון של גיבוש צוות
פיתוח צוותי לכיוון יצירתי ושינויי בדפוסי עבודה
עבודה על תקשורת בין אישית בצוותים
ראיית האחר בקבוצה או בכתה-דרכי גישה חדשות
פיתוח רגישות ללקויי למידה- ומציאת פתרונות יצירתיים לעבודה איתם
סיורים במוזיאונים ככלי לפיתוח התבוננות אלטרנטיבית

בתחום ההי-טק

פיתוח ראייה אלטרנטיבית- באמצעות התבוננות ביצירות אמנות
סיורים במוזיאונים וסדנאות ביצירתיות
פיתוח צוותי בתקשורת יצירתית
הפעלות מתחומי התיאטרון קולנוע ציור ותנועה בקבוצה.

 

לאמנים
עבודה על חסמים ותקיעיות בתחום היצירה
סדנאת כתיבה
סדנת כתיבה –
רציונאל שנתי ומטרות עיקריות

בשנה הראשונה התוכנית תתמקד בתהליך היצירה והכתיבה ברמה האישית  ובניסיונות מגוונים  להתנסות בכתיבה. המשתתפות תחוונה  את  עצמן ככותבות ויוצרות באמצעות דרכי עבודה המעצימים אותן ופותחים להם דרכים  יצירתיות אל עצמן.
הטכניקות שיהיו לעזר הן: קריאת טקסטים מכוננים, דמיון מודרך,  השמעת מוסיקה, התנסות בציור  כתיבה אוטומטית, כתיבת יומן, שימוש בקטעי קולנוע[ וחווית צפיה  בציורים וצילומים באופן וירטואלי ויצירות מקור במוזיאונים וגלריות. דרכי העבודה יאופיינו על פי שיטות של הדרכת קבוצות יוצרות  תוך שילוב ,  12 הצעדים של ג'וליה קמרון  על פי ספרה "דרך האמן"  וכן טכניקה שפיתחתי  בפיתוח אישי והעצמה אישית בעבודה עם יועצות וצוותים שוחרי אמנות.
בסדנא  המשתתפות תכתובנה ותשתפנה את חברות הקבוצה כמו כן תקבלנה מטלות כתיבה הביתה. במסגרת הסדנא יערכו במחצית השנה שני סיורים בהדרכתי כגירוי לכתיבה,  אחד במוזיאון והשני בגלריות.
במחצית השנייה של השנה יוזמנו אמנים ויוצרים סופרים ומשוררים אחת לחודש  לסדנא בין המתוכננים: אלמוג בהר- סופר משורר, וכותב ביקורות, ישראל בר-כוכב משורר ומנחה קבוצות ופסיכולוג,  ד"ר דיתי רונן- משוררת וחוקרת תיאטרון, ד"ר  דליה כהן קנוהל- סופרת מחזאית וחוקרת תרבות, פרופ' חביבה פדיה, משוררת וחוקרת תרבות, ועוד.
תוכנית לשבעת המפגשים הראשונים:

מפגש ראשון

  1. לב אישי- החלום שלי

מעגל הצטרפות, לכל אחת אתן לב  לבן. כל אחת תצייר את שמה  ותצייר  דימוי בצד אחד .ובצד השני – "החלום  שלי הוא לכתוב...",  "כתיבה בשבילי היא...", "כשאני אני כותבת אני.."  סבב הכרות
חוזה סמוי, מעגל הכבוד, ההקשבה והביטוי האישי.

  1. מסע ראשון   -  בדמיון מודרך, מקורות ההשראה והעצמי- במסע אל תוך יער נחלם, ומחבק, מוסיקה  מרגיעה עם קולות מים וטבע. ציור עץ שמחולק לשלושה  עולמות השורשים, הגזע והצמרת. כתיבה חופשית  עם משפטי השלכה שידובבו את השורשים הגזע והצמרת---  טקסט קצר אם העץ  שלי היה מדבר מה היה אומר ?. מה הגזע השורשים והצמרת היו אומרים.  מה העץ אומר על הכתיבה שלי. עבודה בזוגות, שיתוף  כל חברה לחמש דקות
  2.  מסע שני- סבב בקבוצה קריאת הטקסטים, והצגת הציורים.
  3. תרגיל כתיבה- לסגירה
  4. " יומני היקר שלום... " "התחלתי היום סדנת כתיבה...." " רציתי לומר לך... " ," אני מאושרת להתחיל.." " ציפיתי למפגש כי.."  ."הסיפור שלי..." תרגול במקום. קריאה  בזרימה של הפתיחה של כל אחת. המשך בבית.  
  5. סבב סיכום משפט  של סגירה

 

  מפגש שני
פתיחה הצטרפות.
זהות עצמית -  דיוקן עצמי

  1. תרגיל בתנועה כל הקבוצה עם מוסיקה. אחת קשורת עיניים מובלת והשנייה  מובילה.  מחליפים  ויושבים בזוגות, מדברים על התחושה, של עיניים עצומות. ומוסיקה. 
  2. קולאז' של עיניים מהעיתונים. כל אחת מדביקה דיוקן עצמי מעיניים ופרצופים  וכותבת מתחת לדיוקן "אני רואה את עצמי כאילו הייתי...." הייתי רוצה מאוד להיות..." אם הייתי יכולה היית..."
  3. מצגת על דיוקן עצמי  של נשים מ1632 ארטימיסיה ג'נטילסקי עד היום. בשעה שיצפו במצגת תהיה מוסיקה והן כותבות על -  הדיוקן שלי הוא....
  4. ד. קראית טקסטים לפי סבב ושיחה
  5. תרגיל למשך הכתיבה ביומן... "היום דברנו על דיוקן... הייתי רוצה לכתוב... אם הייתי מציירת את עצמי הייתי ...  חשוב לי שהדיוקן יתאר... ולכתוב בבית סיפור על עצמי...
  6. לקרוא בסבב רק פתיחה של הטקסט , סבב סיכום
  7. מטלת בית-  לפעם הבאה להביא צילום מהילדות, ולכתוב סיפור מהזיכרון  על הילדות 

 

מפגש שלישי
בדרך אל הילדות שלי

  1. דמיון מודרך – בדרך אל הילדות – הבית (ריח צבעים, טעם, קולולת, מוסיקה)  העץ (הטבע סביב), המרחב (השכונה, הרחוב, המקום) -  תמונה מהילדות לכתוב  זיכרון חזק  לאירוע מהילדות, ציור בית ועץ
  2.  לשבת בשלשות וכל אחת מספרת על התמונה שהביאה סיפור חופשי. אפשר לשאול  שאלה אחת להבהרה, היחסים בדמיון המודרך בין הבית לעץ, לכתוב סיפור על הבית והעץ והקשר לתמונה 
  3.  קריאה בסבב
  4.  תרגיל- לצייר ציור  הממשיך קטע מהתמונה המצולמת- אם הייתי יכול להכניס לתמונה צבע אחר רעיון דמות, חפץ. לכתוב כתיבה חופשית על כך
  5. קריאה בסבב, מטלה לבית  "כשהייתי נערה ... חשבתי שהעולם..."

 

מפגש רביעי
הנעורים

  1. "אומרים נעורים יש בעולם היכן נעורי..."?

 קריאת טקסטים של  משוררים, ומשוררות,  סדנת  כתיבה מחומרים מצולמים, שירים, אמירות של פילוסופים על הנעורים תמונות של נערות מכל העולם.
קולג' מהשירים  והצילומים

  1. כתיבה עם מוסיקה קצבית   בהתייחסות  למשפט המוטו
  2.  סבב קריאה
  3. ריקוד ותנועה. מוסיקה  של ריקודים הגוף והזכרון.
  4.  אני זוכרת את עצמי נערה ש...כתיבה חופשית
  5. סבב סיכום, מטלה הביתה " בית  בשבילי הוא...:,"

מפגש חמישי
ארבעה בתים וגעגוע

  1. הבית- והגעגועים- דמיון מודרך

בית בשבילי הוא... ציור מופשט של בית... מילים ומושגים שמחוברים לבית. כתיבה

  1. עבודה ברבעיות  בבריסטול גדול. ארבע בתים וגעגוע- שיחה בקבוצה קטנה על זיכרונות מהבית
  2. כתיבה וסבב קריאה
  3.  הבית שבדמיון שלי איך הוא... מה הוא היה אומר עלי... כתיבה חופשית
  4. סבב
  5. מטלה הביתה  , "זוגיות ואני..."  " . אומרים אהבה  יש בעולם...." להביא תמונה מהחתונה או מחברות   תמונה של זוגיות

 

מפגש שישי
"אומרים אהבה יש בעולם.. הזוגיות ואני "

  1. פתיחה בשירי אהבה של משוררות  ויצירות על נשיקה בפיסול ובציור מצגת.
  2. כתיבה בזמן שמיעת מוסיקה. לכתוב סיפור על מה היה בתמונה לפני ומה יהיה אחרי
  3. פיסול בחומר או פלסטלינה של שניים שתי מהויות.
  4. שיחה בזוגות על אירוע חשוב בזוגיות.
  5. כתיבה על כך
  6.  סבב
  7. מטלה למפגש השביעי
  8. משפחה תמונה מחיי משפחה ולכתוב עליה

מפגש שביעי

"הציור והאמנות הם ראי הנפש"

  1. מפגש השביעי יהיה סיור במוזיאון תל אביב, יצירות קלאסיות על הנושאים שנלמדו עד כה. היבטים מוזיאליים, אוצרותיים אדריכליים ויצירתיים במוזיאון.
  2. כתיבה במוזיאון